Skip to content
06/04/2011 / mediaxplain

De PR-nachtmerrie van Transavia

Wat begon als een leuke online actie is voor Transavia geëindigd in een PR nachtmerrie. Marketingfacts publiceerde vorige week een artikel n.a.v.  Het idee van de actie was goed: Transavia organiseerde een contest om tot een nieuwe slogan te komen. Daarbij deden ze een beroep op crowdsourcing, via de website www.transaviazoektslogan.nl konden mensen de door hen bedachte slogan inzenden. Door een jury werden vervolgens de 10 beste slogans geselecteerd. Op 3 april werd de winnaar (een jongen van 16 jaar!) bekend gemaakt, die een zeer gave prijs kreeg: een jaar lang onbeperkt vliegen voor 2 personen en de naam van de winnaar komt op een vliegtuig! Maar na de bekendmaking van de genomineerde slogans, en later de winnende slogan ‘Transavia, daar word je vrolijk van!’,  sloeg de toon van de reacties om.

Deelnemers waren verbaasd over de door de jury geselecteerde slogans. Waar ze creatieve slogans verwachtten terug te zien in de top 10 zagen ze vooral simpele, saaie en kinderachtige keuzes terug, aldus vele verbaasde en boze reacties op de Facebook pagina van de actie. De grote buzz rondom de actie sloeg om in grote onvrede, die massaal op de Facebook pagina werd geuit. Slogans als “Toedeledokie!” krijgen het flink te verduren, evenals “Love at first flight”, die al gebruikt zou zijn door SAS en Bangkok Airways. Inmiddels is het aantal vooral negatieve reacties op de Facebook pagina sinds de bekendmaking van de top 10 opgelopen tot meer dan 1300.

Bij Mediaxplain denken wij dat dit voorkomen had kunnen worden als de jury een top 10 had samengesteld waar ‘fans’ op hadden kunnen stemmen en de actievoorwaarden duidelijker gecommuniceerd werden (‘niet de meest originele slogan wint, maar de best passende’).  Wel complimenten voor de uitgebreide pagina waar men het hoe en waarom van de keuze uitlegt. Maar ja, slechte word of mouth wordt sneller verspreid dan goede…

Voor de nieuwsgierigen bijgaand de 10 nominaties:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: