Skip to content
23/06/2011 / mediaxplain

Hyves vs. Facebook

Sinds 2004 is Hyves niet meer weg te denken uit het (social)medialandschap in Nederland. Hyves was, en is nog steeds, een enorm succes. Binnen no time was ze de grootse socialnetwerksite van Nederland en werd het werkwoord ‘hyven’ probleemloos opgenomen in de Nederlandse taal. Toen in 2008  de Nederlandse versie van Facebook in Nederland werd geïntroduceerd betekende dit echter serieuze concurrentie voor Hyves. Gebruikers stapten over en ‘Hyven’ werd ‘Facebooken’. Facebook groeit harder dan Hyves en langzaam maar zeker verovert ze de Nederlandse markt. Qua totaal aantal leden neemt Hyves echter nog wel de koppositie in.

Inmiddels maken in Nederland ongeveer net zoveel mensen gebruik van Facebook als van Hyves. Dit blijkt uit onderzoek dat Newcom Research in de maanden mei en juni van dit jaar heeft uitgevoerd onder ruim 8000 Nederlanders. Volgens Newcom maken van beide netwerken ruim 4,8 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder gebruik. Je zou je echter wel af kunnen vragen of dit niet een ietwat vertekend beeld oplevert aangezien over het algemeen wordt aangenomen dat Hyves vooral gebruikers tot 20 jaar trekt.

Verder blijkt uit het onderzoek dat het dagelijks gebruik van beide websites wel verschilt. 44 procent van de Facebookgebruikers komt dagelijks op de website. Bij Hyves is dit 34 procent. In de belangrijke doelgroep 20 tot 40 jaar ontlopen beide netwerksites elkaar niet zoveel. 60 procent gebruikt Facebook en 55 procent gebruikt Hyves.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: