Skip to content
24/06/2011 / mediaxplain

PR voor PR?

Op het Cannes Lions International Festival of Creativity wat deze week plaats vond in Londen is de Grand Prix award voor beste PR campagne wederom door een reclamebureau gewonnen. De award ging naar Clemenger BBDO Melbourne voor hun “Break Up” campagne in opdracht van de National Australia Bank.

Break Up
De campagne was gebaseerd op het idee dat de National Australia Bank letterlijk haar ‘relatie’ verbrak met de andere drie grote banken van het land. De reputatie van de 4 grote banken hebben tijdens de crisis een flinke deuk opgelopen. Dit was voor de National Australia bank aanleiding om zich te herprofileren ten aanzien van de drie andere banken. Resultaat was een 24 uur durende PR campagne waarbij radio, TV, billboards, promotie teams, helikopter banners en zelf 60 koppels die hun eigen relatie publiekelijk beëindigde werden ingezet.

PR voor PR?
Terwijl Social Media de wereld verandert op een manier die smeekt om goeie PR, om inhoud, om content, om éen-op-éen relaties en interactie, lijken op dit moment reclamebureaus toch veelal PR koplopers te zijn. Dat is op z’n minst vreemd te noemen als je bedenkt dat Public Relations immers letterlijk het onderhouden van relaties met je publiek betekent. Is Social Media niet volledig gebaseerd op het onderhouden van, en interactie hebben met relaties?

Enorme kansen voor  PR dus! Toch zijn het dus tegenwoordig reclamebureaus die eerder weglopen met de ‘lead’ in dit soort projecten. Creatieve bureaus winnen het blijkbaar op dit gebied nu met regelmaat van traditionele PR-bureaus. Misschien omdat ze zichzelf  leuker en aantrekkelijker presenteren? Dynamischer zijn? Vlotter zijn? Meer passen bij de Social Media zelf? Kortom, is de tijd niet aangebroken voor PR 2.0?!  

PR 2.0
Het antwoord op bovenstaand vraagstuk  lijkt geen hogere wiskunde: Ja! Het hele medialandschap is in de afgelopen jaren compleet overhoop gegooid. Dat schreeuwt natuurlijk om aanpassingen en biedt tal van nieuwe kansen. Strategisch mediabureau Mediaxplain* uit Amsterdam lijkt de eerste te zijn die handig op deze ontwikkelingen heeft weten in te spelen. Als mediabureau heb je immers dagelijks contact met exploitanten en ben je op de hoogte van wat de doelgroep beweegt. Is het dan vanuit die focus niet een kleine stap om ook redactionele relaties aan te boren of de doelgroep te benaderen? Oftewel, wat nou als je als niet PR bureau zijnde gewoon een PR-afdeling in huis opzet? Resultaat is een inhouse PR bureau zonder dat weinig vlotte, minder dynamische PR imago waar PR bureaus dus tegenwoordig last van lijken te hebben. Geen imago samenhangend met belmeisjes en boeven meer maar PR in combinatie met marketingpartnerships, buzz- en nieuwsmonitoring, social media strategieën en actiemarketing. In die hoedanigheid lijkt Mediaxplain* PR dus opnieuw op de kaart te hebben gezet. Tijd dus om de rollen volgend jaar tijdens het Cannes Lions International Festival of Creativity eens om te draaien: “PR firma wint Grand Prix voor beste reclame campagne”.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: